Senaste inläggen
Föräldrar och elever i år 7!
Fredagen den 11/2 ska vi ha ett disco på Folkets Hus i Forsa.
ICA i Forsa kommer att bidra med snacks till försäljning.
Om du vill bidra med något så skulle det vara jättebra t.ex som att baka någon form av kaka eller chokladbollar.
Eller om du känner någon som skulle kunna bidra med något annat till försäljning eller lotteri.
Vi behöver föräldrar som kan vara där på kvällen.
Om ni kan vara där så kontakta Anton Stark på 070-3679598
Vi fortsätter med människokroppen. Fram till och med vecka 8 ska vi behandla blod, andning och utsöndringen.
Ur Mål att sträva mot i biologi, människokroppen
Beträffande natur och människa
beträffande kunskapens användning
Mål till dig som elev
Blodet
Andning
Utsöndringen
Jag kommer att bedöma
Din förmåga att
Undervisningen
Du kommer att arbeta med
Till din hjälp har du läroboken som behandlar ovanstående arbetsområden.
Provdatum är preliminärt vecka
Preliminär planering i matematik år 8, v 2-5
Algebra och ekvationer
När detta arbetsområde är klart ska du kunna:
Vecka | Avsnitt | Uppgifter | Läxa |
2 | Ekvationslösning, att lösa ekvationer | 1-18 | Gått igenom samtliga uppgifter |
3 | Att pröva lösningar,att använda ekvationer och räkna med parenteser. | 19- | Arbetsblad 3:1 |
4 | Räkna med parenteser, multiplikation med variabler | -35, 37- | Arbetsblad 3:2 |
5 | Multiplikation med variabler, diagnos, blå eller röd kurs | -46 | Arbetsblad 3:4 |
6 | Blå eller röd kurs | ||
7 | Blå eller röd kurs, prov på torsdag 17/2 |
Som sagt, en preliminär planering där provdatum är satt till 17/2.
Ny läxdag blir det också. då vi har ett nytt schema ändras dagen till onsdag.
Planering i matematik för år 7,
Bråk eller delar av det hela
Syfte
Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden.
Genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang.
Mål för eleven:
Undervisning:
Vi ska arbeta med bråk och delar av det hela.
Vi ska undersöka storleken på olika bråk laborativt, samt arbeta med uppgifter i läroboken.
Vi ska också ta del av det interaktiva programmet som hör till programmet.
Vi avslutar med ett prov på det vi lärt.
Preliminär Veckoplanering i matematik
År 7, Vt 2010
Bråk och delar av det hela
Vecka | Område | Hemuppgifter |
2 | Delar av det hela Vilket bråk är störst |
|
3 | Bråk som decimaltal Olika namn, samma bråk | Läxa 10, uppgift 1 – 9 Lämna in till Lillemor
|
4 | Hur stor är delen? Räkna med bråk | Läxa 11, uppgift 1 – 9 Lämna in till Lillemor
|
5 | Volym, Vikt Diagnos | Läxa 12, uppgift 1- 9 Lämna in till Lillemor
|
6 | Blå/Röd kurs | Läs sammanfattningen på sidan 104 så att du förstår
|
7 | Repetition Prov, avsnitt 3 |
|
Preliminär veckoplanering i matematik, år 9
Område: Procent
Vt 2011
Vecka | Område | Hemuppgifter |
2 | Hur många procent? Att låna pengar Räntefria lån | |
3 | Värdet förändras Räkna ut det hela | Läxa 11 uppgift 1 – 9 Lämna in till Lillemor |
4 | Procent och procentenheter Promille | Läxa 12 upppgift 1 – 9 Lämna in till Lillemor |
5 | Diagnos Blå/Röd kurs | Läs sammanfattningen på sidan 100 och se till att du förstår den! |
6 | Blå/Röd kurs | Läs om procent i ”Verktygslådan” på sidan 281 |
7 | Sammanfattning och repetition, Prov |
Planering i teknik, år 7
Syfte:
Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna ges förutsättningar
att utveckla sin förmåga att
• identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion
• använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer
• analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats
över tid.
Konkreta mål:
Undervisning:
Vi kommer att arbeta med att bygga bilar av musfällor. Din uppgift blir då att överföra kraften från fjädern i fällan till hjulen på bilen och få den att rulla.
Vi ska också arbeta teoretiskt med att det mest grundläggande begreppen i teknik, samt lite teknikhistoria.
Bedömning:
Ditt arbete och engagemang till bilbygget, hur du söker lösningar för att få det hela att fungera.
Ditt teoretiska kunnande genom ett prov fredag den 28/1 2011.
Hej alla elever och föräldrar!
Välkommen till vårterminen 2011. Hoppas att jullovet varit bra och att ni fått tillfälle att ta det lite lugnt eller vad ni nu tycker om att göra. (Alla vill ju inte sitta uppkrupen i soffan)
Lite förändringar på "lärarfronten":
Robert Örnehag: undervisar i idrott
Ysolina Yactayo: undervisar i spanska
Anna Larsson: undervisar i tyska (år 8-9)
Vi kommer också att få en ny lärare i SO, rekrytering pågår.
Ni som har elever i år 7 och 8: Sjukanmäl till 57:an tel: 38418!
Föräldrar, besök oss gärna på skolan! Ni är välkomna hit!
Hälsningar från oss på 7-9:an
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|