Senaste inläggen

Av Lillemor Pahlén - 17 mars 2011 11:28

Vecka 12 och 13: Sagor och myter

Vi läser om ex Illiaden, Odysséen, Tor, Oden och Fenrisulven. Avsnittet avslutas med ett skriftligt prov.


ESS Lärobok s 68-83

ESS Studiebok s 38-39


Syfte

-          att få en inblick i den antika litteraturen, dess myter och gudasagor

-          att se att vissa av våra ord kommer från grekiskan

-          att få en inblick i nordisk mytologi, den tidiga nordiska litteraturen och de isländska sagorna

-          att lära sig om typiska drag i de isländska sagorna 


Vecka 14 och 15: Ordklasser

Vi arbetar med substantiv, adjektiv, pronomen, verb och prepositioner. Avsnittet avslutas med ett skriftligt prov.


ESS Lärobok s 174-184

ESS Studiebok s 92-111


Syfte

-          att bli medveten om de grundläggande språkreglerna som finns I svenskan

-          att bli medveten om skillnader mellan talspråk och skriftspråk

-          att lära sig den terminologi som används inom europeisk grammatik och som används i ordlistor och lexikon

-          att vänja sig vid att använda lärobokens uppslagsdel och ordlistor för att på egen hand kunna korrigera språkfel

-          att få tillfälle att i formella och strukturerade övningar träna upp sin grammatiska säkerhet

Av Lillemor Pahlén - 17 mars 2011 10:28

Planering i matematik, år 7 Procent Vt 2011

Mål att sträva mot

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven

– utvecklar sin förmåga att formulera, gestalta och lösa problem med hjälp av matematik, samt tolka, jämföra och värdera lösningarna i förhållande till den ursprungliga problemsituationen,

Strävan skall också vara att eleven utvecklar sin tal- och rumsuppfattning samt sin förmåga att förstå och använda

– grundläggande talbegrepp och räkning med reella tal, närmevärden, proportionalitet och procent


Konkreta mål

Du ska kunna:

  • Använda begreppet procent i enkla sammanhang
  • Kunna växla mellan procentform, bråkform och decimalform
  • Beräkna hur mycket en viss procent av något är
  • Innebörden av ordet procent
  • Beräkna procentuella förändringar (röd kurs)
  • Räkna med förändringsfaktor (röd kurs)

Veckoplanering

Vecka

Innehåll

Hemuppgifter

11

Procent betyder……


12

Halvor och fjärdedelar

Uppg. 9, 11, 13, 15, 16, 19, 21

Rea med rabatt

Uppg. 24, 26, 28

Läxa 13, uppg. 1-9

Lämna in till Lillemor

13

Rabatt i procent Uppg. 31, 32, 33

Räkna procent på fler sätt Uppg. 35, 37, 39, 40

42, 44

Läxa 14, uppg. 1-9

Lämna in till Lillemor

14

Nytt pris Uppg. 48, 50, 52, 54

Diagnos, röd/blå kurs

varannan uppgift

Läxa 15, uppg. 1-9

Lämna in till Lillemor

15

Röd/blå kurs varannan uppgift

Kom ikapp om du ligger efter, plugga inför provet!

16

Prov tisdag 19/4


Av Lillemor Pahlén - 15 mars 2011 12:43

Niorna ska ha den nationella hörsörståelse prov på torsdag, denna vecka (v 11). Denna ska göras för att se om elevernas hörförståelse förmåga ligger på rätt nivån. Provet brukar vara nogorlunda lätt och innehållet är ofta vanliga uttryck och ordkunskap man haft sedan årskurs 7. (djur, klädder, vägvisningar, hälsningsfraser, etc)

Av Lillemor Pahlén - 14 mars 2011 14:00

Planering tyska v. 11-16 år 8

Mål att sträva mot

- utveckla sin förmåga att använda språket för att kommunicera i tal och skrift

- fördjupa sin förståelse av talat språk i olika situationer och sammanhang

- utveckla sin förmåga att delta aktivt i samtal och skriftlig kommunikation, uttrycka sina egna tankar på språket samt uppfatta andras åsikter och erfarenheter

- utveckla sin förmåga att använda språket muntligt i olika sammanhang för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter

- utveckla sin förmåga att läsa olika slags texter för upplevelser, information och kunskaper


V. 11 & 12

Vi arbetar med: Kapitel 9 "Wir gehen ins Kino" i textboken och övningsboken

                        Grammatik: verb som bildar perfekt med en form av är (bin, bist,

                        ist osv.), finns på s 125 i övningsboken

Du ska kunna: ord och uttryck från texterna vi arbetat med

                      prata om fritidsintressen/vad du tycker om att göra på fritiden

                      några motsatsord, t ex liten-stor, ung-gammal

                      några verb som bildar perfekt med sein (vara)


V. 13

Vi arbetar med: prepositioner som styr ackusativ och dativ (öb. s 131-139)


Du ska kunna: använda dessa prepositioner på rätt sätt och på så vis veta när det ska vara ackusatic, och när det ska vara dativ.


V. 14 & 15

Vi arbetar med: Kapitel 11 "Guten Appetit!" i textboken och övningsboken


Du ska kunna: ord och uttryck från texterna vi arbetat med

                      beställa mat på restaurang och tala om vad du gillar/inte gillar


V. 16 Ostern!

Vi läser om påsken och påskfirande i Tyskland.


Bedömning

Den här gången kommer vi inte ha ett "vanligt" prov. Vi kommer att ha ett muntligt prov och ett hörförståelseprov. Det muntliga provet kommer ni att göra två och två, och vi förbereder oss på lektionerna genom att prata och läsa mycket. Hörförståelsen övar vi inför genom att lyssna på texter, göra någon hörförståelse och genom att titta på fler avsnitt av "Türkisch für Anfänger".


Av Lillemor Pahlén - 14 mars 2011 11:34

Planering i matematik år 9, Vt 2011

Funktioner och algebra

Matte Direkt s. 102 - 135

 

Mål att sträva mot:

–       Att inse värdet av och använda matematikens uttrycksformer,

–       Att utveckla sin förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande,

–       Att utvecklar sin förmåga att utnyttja miniräknarens och datorns möjligheter.


Strävan skall också vara att eleven utvecklar sin tal- och rumsuppfattning samt sin förmåga att förstå och använda


–       grundläggande talbegrepp och räkning med reella tal, närmevärden, proportionalitet och procent,

–       grundläggande algebraiska begrepp, uttryck, formler, ekvationer och olikheter,

–       egenskaper hos några olika funktioner och motsvarande grafer




Konkreta mål:

Du ska:

–       Känna till begreppen funktion, proportionalitet, graf, origo, tabell, formel och koordinatsystem

–       Kunna tolka och räkna med enkla funktioner

–       Kunna multiplicera in i parentesuttryck

–       Kunna förenkla och lösa ekvationer som innehåller parenteser och ekvationer med x på båda sidor om likhetstecknet

–       Kunna förklara och ge exempel på:

–       Vad k och m betyder i  räta linjens ekvation y = kx + m (Röd kurs)

–       Hur du kan bestämma värdet på k och m ur en linje i ett koordinatsystem (Röd kurs)

–       Hur du kan ”lösa ut” olika variabler ur ett uttryck (Röd kurs)


Veckoplanering, år 9, Vt 2011

Funktioner och algebra

 

Vecka

 

Avsnitt

Hemuppgifter

9

Funktioner med hjälp av funktionsmaskiner




11

Funktioner och talpar

Funktioner i verkligheten


Läxa 13 (uppg. 1 - 9)

Lämna in till Lillemor

12

Parenteser

Ekvationer



Läxa 14 (uppg. 1 - 9)

Lämna in till Lillemor

13

Diagnos

Blå/Röd kurs



Läxa 15 (uppg. 1- 9)

Lämna in till Lillemor

14

Blå/Röd kurs




Jobba med det du inte hunnit med

15

Prov






Av Lillemor Pahlén - 3 mars 2011 14:43

Nu har jag rättat elevernas prov i nian och resultaten är följande:

Alla i nian har klarat provet!!


RESULTAT SPANSKA
ÅRSKURS 9HÖRSFÖRST.
 PROV 2011-03-03
 POÄNG(16)
CODE 
L17710,5  65% G+
L18098  50% G
L59119  56% G
L1949,5  59% G
L9510,5 65% G+
LMRT 13  81% VG

Av Lillemor Pahlén - 28 februari 2011 10:35

RESULTAT SPANSKA
ÅRSKURS 9SKRIFTLIGT
 PROV 2011-02-24
 POÄNG(64)
CODE 
LMRT43,5  67% G+

RESULTATSPANSKA
ÅRSKURS 8SKRIFTLIGT
 PROV 2011-02-24
 POÄNG (50)
CODE 
LB17,5 35%  IG 
KOOOO71,5  3%  IG


RESULTATSPANSKA
ÅRSKURS 7 SKRIFTLIGT
 PROV 2011-02-24
 POÄNG 
CODE 
L331933P  66% G+ (38)
LYNX23P  60% G (38)
LS855+X21,5P  56% G (38)
LTEHEP1SSON25  54% G (46)

Av Lillemor Pahlén - 21 februari 2011 17:11

Denna dag kommer eleverna att ha hörförståelse prov för att se hur deras hörselförmåga har utvecklats. Vi kommer att titta på en film på spanska för att öva inför provet.

Ovido - Quiz & Flashcards